Lollipops hero image

JAPONIŠKOS TRADICIJOS

NUOSTABŪS LEDINUKAI: MEISTRO SHINRI TEZUKA RANKOSE CUKRUS TAMPA MENU

Grožėdamiesi Shinri Tezuka Instagram paskyroje publikuotomis nuotraukomis, galite pagalvoti, kad nuostabios varlių, auksinių žuvelių, vėžlių ir kitų būtybių skulptūros yra talentingo stiklo figūrėlių kūrėjo darbas. Taip, be talento tokių skulptūrėlių neįmanoma sukurti. Tačiau dar labiau nustebsite sužinoję, kad šios mielos smulkmenos yra gaminamos ne iš stiklo, o iš cukraus – pagal seną japonų cukraus lipdymo tradiciją Amezaiku.

  

  
    Long Body 1
Kadaise, Edo Japonijos istorijos laikotarpiu (1603–1867 m.), tai buvo populiari gatvės pramoga, o dabar šią techniką populiarina tik keletas Japonijos amatininkų. Ir niekas iki šiol taip nebuvo ištobulinęs šio amato, kaip tai padarė Tezuka: jo kūriniai labiau primena meno kūrinius, nei vien tik neįtikėtinai gražius ledinukus vaikams.
Atidžiai įsižiūrėję cukraus skulptūrose pamatysite oru skriejančius elnius, žaismingai vinguriuojančias auksines žuveles ir gyvybe trykštančius buožgalvius. Šie ledinukai iš cukraus gimsta per kelias minutes, pasitelkus tik talentingas rankas ir porą žirklučių.
Tezuka būdinga ta pati meistriškumo filosofija, dėmesys kiekvienai detalei, kaip ir Takumi meistrams, kuriantiems Lexus automobilius bei preciziškai užtikrinantiems jų kokybę.
Meistro dėmesingumo ir tikslumo reikalaujanti Shinri Tezuka kūryba primena rankomis išraižytą Kiriko stiklo durų apdailą, sutinkamą prabangiame sedane Lexus LS: tik patyręs meistras sugeba pagaminti ypatingą ornamentą, sukuriantį norimą atspindį.
„Svarbiausia šio amato dalis yra laikas. Nes cukrus visiškai sustingsta maždaug per penkias minutes, todėl skulptūros formą turiu sukurti vienu atsikvėpimu, labai greitai“, – paaiškina Tezuka.
Svarbiausias bruožas, skiriantis tradicinę japonų cukraus skulptūrą amezaiku nuo panašios europinės tradicijos, yra jos vientisumas: nė viena detalė nėra nupjauta arba papildomai prilipdyta. Gyvūnai gimsta iš burbuliukų (Tezuka juos vadina kiaušiniais). Iš pradžių kūrėjas išlydo cukrų inde, įkaitindamas jį iki 90° C temperatūros. Vėliau supjausto.
Kiekvieną cukraus burbulą jis pritvirtina ant stiklinio vamzdelio ir nedelsdamas imasi kurti, pavyzdžiui, koi karpį, meilės ir draugystės simbolį japonų kultūroje.

  

  
    Long Body 2
Čia būtinas smegenų chirurgo tikslumas, nes kiekviena detalė svarbi. Vos du nedideli pjūviai, ir cukraus rutulyje išdygsta karpio pelekai. Amatininkas tomis pačiomis žirklėmis pelekuose iš karto išraižo švelnias linijas, netrukus išryškėja ir visa žuvies forma.

  

  
    Long Body 3
„Pirmas tris – keturias minutes žiūrėti yra smagiausia“, – paaiškina Tezuka. Iš cukraus burbulo išgavęs bendrą karpio formą ir pelekų bei žiaunų kontūrus, amatininkas ima į rankas mažą ugnies pūtiklį. Švelniai tirpdo žuvies paviršių. Taip iš matinio, drumsto cukraus gabalo sukurtas karpis įgauna stiklinę išvaizdą, tampa blizgus, spindintis. Dar žuviai prideda akis, burną. O tuomet prasideda bene daugiausiai laiko reikalaujanti dalis – smulkios detalės, išraižomos sukietėjusiame paviršiuje.

  

  
    Long Body 4
Tam Tezuka naudoja itin aštrų žirklių galą. Kiekvienai karpio pusei skiria daugiau nei po pusvalandį. Ir vėl ypatingas dėmesys detalėms, nes amatininkas rūpinasi, kad derėtų abi žuvies pusės: ir forma, ir dydžiu.
Prieš šį saldų savo gyvenimo etapą Tezuka dirbo kitoje srityje – gamino fejerverkus daugeliui vasaros festivalių, vykusių visoje Japonijoje.
„Didžioji dalis fejerverkų, naudojamų Japonijoje, yra importuojami. Norėjau daryti ką nors asmeniškesnio, savomis rankomis, tad ir pamaniau, kad amezaiku gali būti tai, ko man reikia“, – paaiškino savo kelią.

  

  
    Long Body 5
Nuo mažų dienų jam patiko gaminti daiktus, todėl šis originalus amatas į Tezukos gyvenimą atėjo natūraliai. Jam nepavyko rasti nė vieno amatininko, kuris kurtų krištolo skaidrumo skulptūras. Todėl cukraus skulptūrų kūrimo metodus teko tobulinti pačiam.
Nuo 2010 m. Tezuka užsidirba pragyvenimui iš savo amato, o 2013 m. atidarė savo pirmąją parduotuvę ir studiją Tokijo Asakusa rajone. Ši vieta dabar tapo tik gamybos ir sandėliavimo patalpa, nes šalia Tokijo TV bokšto „Sky tree tower“ jis turi naują parduotuvę ir kitą prekybos vietą.
Baigęs formuoti ir išraižyti žvynų ornamentais nuostabų koi karpį, Tezuka imasi maistinių dažų ir nuspalvina savo kūrinį. Sumaniai derindamas skirtingus dažų atspalvius ir naudodamas sidabro bei aukso kontūrus, jis paverčia stiklo gabalą kūriniu, labai panašiu į tikrą žuvį. Turbūt sutiksite, kad šie ledinukai yra per gražūs, kad juos būtų galima valgyti?

  

  
    Long Body 6